Heb je het even wat minder druk in je agenda? Soms is dit wel lekker en kom je toe aan die kleine klusjes die je al een hele tijd op je ‘to do’ lijstje had staan. Maar andere keren is het wat te rustig of kun je die inkomsten eigenlijk niet missen.
Wat de reden ook is dat jij je agenda voller zou willen zien, hieronder staan 8 tips die je kunnen helpen om meer klanten naar je salon te trekken!
1. Cadeaubonnen
De oude vertrouwde cadeaubon, je kunt ze overal krijgen en ja ook voor permanente make-up (of een andere luxe beauty behandeling) kun je een uitschrijven.
Het zal je misschien verbazen hoeveel vrouwen al tijden tegen een vriendin, moeder of man zeggen dat ze iets met hun wenkbrauwen willen doen, of misschien zijn ze al aan het sparen en hebben ze dit benoemd. Dan is het toch maar al te leuk als ze dan een cadeaubon krijgen met of de hele behandeling of een gedeelte.
2. Vriendinnen behandeling
Niet 1 klant, maar gelijk 2!
Organiseer eens een vriendinnenmiddag. Doe een oproepje in je nieuwsbrief of social media dat 2 vriendinnen een middagje mogen langskomen voor een PMU (of andere beauty) behandeling en verwen ze met lekkere hapjes en drankjes tijdens het wachten, ontspannend muziekje erbij etc.
Je kunt hier een speciale prijs voor maken om jouw (extra) kosten er uit te halen of maak er een scherpe prijs van om ze te overtuigen.
3. Portfolio modellen
Kun je wel wat nieuwe foto’s gebruiken voor social media of je website en heb je wat gaten in je agenda?
Dat is een portfolio model actie altijd een goed idee. De klant kan tegen een kleine korting op de reguliere prijs (bijv. 50 euro) een behandeling volgen, mits ze het goed vinden dat je beeldmateriaal mag gebruiken voor reclame doeleinden.
4. Early Bird tarief
Weet jij precies welke periodes in het jaar je agenda minder vol staat, pas dan je prijs daarop aan. Je kunt starten met een Early Bird korting of een Early Bird tarief.
Als klanten geen haast hebben en minder budget hebben is dit een mooie manier om toch de klant te kunnen helpen. Het tegenovergestelde is trouwens ook waar, op hele drukke dagen/ tijden kun je een toeslag rekenen, bijv. ‘s avonds of in het weekend.
5. Intakegesprek
Heb je kleine gaten in je agenda? Bied je klanten de mogelijkheid voor een intakegesprek. Soms is gelijk de hele behandeling wat te overweldigend en kan een intakegesprek de klant op haar gemak stellen om toch over te gaan tot een behandeling.
Je kunt hier een klein bedrag voor vragen, wanneer ze dan een behandeling boeken kun je het intakebedrag weer in mindering brengen.
Tijdens de intake kun je alvast de wensen van de klant doornemen en bekijken wat de mogelijkheden zijn qua kleur, techniek etc. Hiervoor kun je goed gebruik maken van de verschillende meetinstrumenten die er beschikbaar zijn. Zie onze shop.
6. Combineer behandelingen
Koop een schoen en krijg er gratis sokken bij? Dat kan natuurlijk ook voor permanente make-up! Want als je meerdere behandelingen aanbiedt in je salon dan kun je een relatief voor jou goedkope behandeling als extraatje bij een duurdere PMU behandeling aanbieden.
Hierbij natuurlijk wel opletten op de genezingsperiode van de PMU. Bijv. 2x gratis epileren van wilde haartjes na Ombre Brows.
7. Ladiesnight
Bovenstaand kun je ook allemaal combineren in een Ladiesnight.
Nodig al je klanten en potentiële nieuwe klanten uit (via reclame of via je bestaande klanten). Ontvang ze met allemaal lekkere hapjes en drankjes, een leuk gezellig muziekje en zorg dat je salon er tip top in orde bij staat.
De klanten kunnen kennis met jou maken en vragen stellen over de behandelingen die je aanbiedt. Je kunt bijv. Wat kleine behandelingen uitvoeren als epileren of wenkbrauwen modelleren. Zo heb je gelijk een korte intake gedaan.
Wil je het groots aanpakken? Nodig dan ook andere stands uit. Bijv. een bedrijf met geurtjes, kleding, sieraden, woonaccessoires, etc. Samen sta je sterk en ook goed voor het netwerken!
8. Mond op mond reclame
Laat je bestaande klanten voor nieuwe klanten zorgen!
Jouw doel is dat jouw klanten tevreden zijn na de behandeling en natuurlijk zo trots dat ze dit verder vertellen! Beloon jouw klanten hiervoor en de nieuwe klanten die ze aanbrengen met een beloningssysteem.
Geef ze bijv. een flyer mee waarop een korting staat voor de nieuwe klant én dan ook een korting voor de bestaande klant. Als de nieuwe klant dan deze bon inlevert, laat ze dan de naam van de gever erop noteren zodat jij weet welke klant korting krijgt tijdens een volgende behandeling. Win win voor iedereen!
Heb jij nog een goed idee, laat het weten in een reactie hieronder!